Pledoarie pentru intelect
În scurtul metraj al vieţii de până acum am observat şi analizat o atitudine, un mod sau poate o mentalitate prin care anumiţi credincioşi se raporteză la divinitate. Cred că cel puţin contextul cultural şi social în care un credincios îşi „exercită” crezul sunt factori care afectează modul în care acesta îl percepe pe Dumnezeu. Atât pentru creştinii africani cât şi pentru cei americani sau români Dumnezeu e bun. Modul de percepţie este însă influenţat de mediu. Şi pentru că sunt român mă voi limita doar la naţia mea şi voi încerca să surprind, cu onestitate cognitivă, un anumit mod de percepţie a credinciosul român faţă de Dumnezeu, cu precădere cel evanghelic.
Am început să păşesc pe acest drum al credinţei încercând să îl descopăr şi să îl înţeleg pe Dumnezeu prin loterie: spun trei numere, deschid Biblia şi apoi oblig textului să îmi vorbească ceea ce cred eu că am înţeles din ceea ce am citit. Apoi am încercat să mă rog numai în genunchi sau numai în picioare, la anumite ore sau un anumit timp. Am încercat să mă îmbrac într-un anumit fel sau să merg mai des la proroc şi multe alte „ritualuri” ştiute. De fapt aceste ritualuri erau moduri prin care anumiţi oameni la un moment dat l-au experimentat pe Dumnezeu, distincte şi irepetabile. În timp însă ele au devenit metode ba chiar principii de urmat pentru a lua contact cu divinitatea, pentru o bună parte dintre credincioşii evanghelici. În tot acest timp nu trăiam decât frustrare şi dezamăgire. Am avut însă harul să pricep şi să accept că lucrurile nu stau chiar aşa. Atunci am înţeles că de fapt cautam să-l înţeleg pe Dumnezeu prin experienţele altora, nu printr-o cunoaştere şi o înţelegere proprie. Experienţele sunt consecinţele căutării lui Dumnezeu, nu metode de a-L căuta.
De ce pledoare şi de ce intelect? Intelectul sau mintea este singurul spaţiu pentru om, limitat, de inteligibilitate unde Dumnezeu este cunoscut la nivel raţional, principial ca mai apoi el să poată fi experimentat de către credincios. Un intelect ordonat şi simetric despre lume, viaţă şi Dumnezeu poate sta împotriva stereotipilor culturii prin recunoaştere şi analiză. După cum spune Marshall Mcluhan „Este un „nobil sălbatic”, într-o perpetuă luptă de gherilă. Când intelectul trădează, aceea persoană devine mai mult decăt inutilă.” De ce pledoarie? Am observat foarte mulţi credincioşi care au şi caută o cunoaştere experimentală cu Dumnezeu. Nu e rău dar nici îndeajuns. Atunci când te rogi şi Dumnezeu nu te mai face să plângi, când nu se mai întâmplă minuni, nu-ţi mai vorbesc prorocii, nu mai ai vedenii sau vise sau poate nu mai tremuri şi strigi când te rogi, dragostea şi credinţa încep să scadă şi se clatină. Odată cu dispariţia experienţelor, genul acesta de credincioşi devin reci, apatici şi fără viaţă pentru că în lipsa experienţelor mintea lor a rămas goală şi nu au prea multă cunoaştere despre cine este Dumnezeu. Şi probabil că aici se ridică o intrebare legitimă: dar cum se împacă inţelegerea cognitivă a lui Dumnezeu cu credinţa? Nu se împacă, sunt parteneri perfecţi. În momente când totul în jur nu mai are logică, nimic bun nu se mai întâmplă şi nimeni nu pare că îţi mai dă vreo speranţă, te poţi opri în liniştea ta interioară şi vei găsi scrijelit în mintea ta gânduri puternice pe care Dumnezeu, în dorinţa şi drumul tău de cunoaştere, ţi le-a dat. Şi atunci, cu atât mai mult vei înţelege şi vei putea spune ca şi prorocul altădată: „Chiar dacă… eu tot mă voi bucura în Domnul, mă voi bucura de Dumnezeul mântuirii mele”.
- Darius Cornean
- Vizualizări: 1824
- Comentarii: 83
- Categorie: Revista Un articol pe zi
- Tipareste
- Trimite Prietenilor


(9 vot(uri), medie: 4.89 din 5)




Noiembrie 16th, 2009 at 13:31
un articol bun .
Noiembrie 16th, 2009 at 13:42
credinta nu se bazeaza pe sentimente!
Noiembrie 16th, 2009 at 14:17
@carmen
Credinta poate cuprinde in manifestarea ei toate cele trei nivele: trup, suflet si duh. Sentimentele sunt umane si au rolul lor in trairea noastra dupa voia lui Dumnezeu. “Bucuria mantuirii” este un sentiment, de asemenea “mila” care biruieste judecata lui Dumnezeu, este tot un sentiment! E adevarat ca firea sensibila ce lacrimeaza in fata oricarui acord muzical, nu demonstreaza intotdeauna credinciosie, dar sa fim niste crestini sentimentali e o necesitate a credintei noastre.
Romani 12:15 Bucuraţi-vă cu cei ce se bucură; plângeţi cu cei ce plâng.
Noiembrie 16th, 2009 at 15:51
da, dar nici nu le arunca la tomberon…
Noiembrie 16th, 2009 at 16:37
ics
da, ai vorbit exact ca un penticostal .
Noiembrie 16th, 2009 at 16:50
carmen
Poate stii ca sunt penticostal dupa cum eu stiu ca tu nu esti. Daca vorbeam precum un penticostal, ajungeam si la manifestarile spirituale ale duhului. N-am facut-o intrucat nu as fi fost in ton cu discutia.
Dupa cum stiu eu, chiar baptistii accepta trinitatea trup-suflet-duh! Ori ma insel?! Omul trebuie sa-L perceapa pe Dumnezeu in viata lui cu tot ce are, in tot ce este, ca sa ajunga plin de toata plinatatea lui Dumnezeu.
Noiembrie 16th, 2009 at 16:52
bine, scuzama.
Noiembrie 16th, 2009 at 16:56
@carmen
N-ai motive sa te scuzi! E ok sa ne spunem parerile, mai ales ca pledez pentru intelect, in bisericile penticostale.
Noiembrie 16th, 2009 at 17:00
am motive , dar nu vreau sa mai discut .
raman cu ale mele .
Noiembrie 16th, 2009 at 22:24
wow, o tema interesanta si un articol foarte bun! felicitari!
am fost intr-o cautare de modele de oameni care sa imbine armonios cunoasterea lui Dumnezeu prin studiu cu acea cunoastere venita prin manifestarile credintei. din nefericire, acesti oameni sunt o raritate. in general, penticostalismul s-a dezvoltat la sat unde practicile amintite mai sus (deschiderea Bibliei la intamplare, mersul la prooroc etc) au devenit reguli stricte de cautare a voii lui Dumnezeu!!
in paralel, acesti oameni au dezvoltat in ei o respingere apriga pentru cei ce citesc alte carti sau fac studii teologice. si poate ca temerile lor au fost alimentate de exemplare care, in loc sa il aduca pe Dumnezeu mai aproape prin studiu, au devenit mai permisivi, liberali, fara teama de Dumnezeu…
cred ca sunt vizitatori ai acestui sait ce fac parte din ambele tabere…
Noiembrie 16th, 2009 at 23:21
Pledoarie pentru intelect(citat din titlul art.)
Dă…!trupului nevoinţă după puteri..,”restul dă..!,minţi..,(citat filocalic…)
Noiembrie 16th, 2009 at 23:24
Fiecare trup are suflet..,dar nu orice suflet are minte..,(Antonie cel Mare)
Una este să te păzeşti de gânduri…,
Şi alta este să-ţi păzeşti mintea…,
Noiembrie 16th, 2009 at 23:26
Mintea poate să va dă orice..,chiar şi lucruri cereşti..,ceeace o împiedică.., este “păcatul…”.
Noiembrie 16th, 2009 at 23:31
Închide mintea ta în rugăciune..,şi coboară cu ea în adâncul inimii..,pt. a te şi bucura.
Noiembrie 16th, 2009 at 23:34
Mintea să fie nematerială şi fără formă în timpul rugăciunii..,(G. Palama)
Noiembrie 17th, 2009 at 00:22
Mintea este domeniul unde intelepciunea si cugetul curat pot locui si acestea au o mare valoare inaintea Lui Dumnezeu, dar gandurile rele spurca pe om , asa cum spune biblia , cei mai intelepti oameni au frica de Dumnezeu si se lupta ca sa-si pastreze cugetul curat,sa nu uitam ca asupra mintii noastre actioneaza trei mari influente, unele din partea lui Dumnezeu , unele din partea lumii, si unele din partea deavolului,intelept este acela care stie de ce duh este calauzit ,mai bine zis cum deosebeste binele de rau si ce accepta sa-i umple mintea caci apoi ce mintea accepta ia fiinta in inima ……
Noiembrie 17th, 2009 at 04:15
@Darius,
Dragul meu după cum scrii şi cum te exprimi semeni leit cu un itp-ist.De la ei te poţi aştepta la asemenea aberaţii în cugetare şi sunt de înţeles căci ei nu învaţă, ci se îndoctrinează.Afirmaţia că un copil al lui Dumnezeu îl percepe pe Dumnezeu, este o marcă itp.Dragul meu eşti într-o gravă confuzie care pune sub semnul întrebării calitatea ta de copil al lui Dumnezeu.Doar oamenii nenăscuţi din nou îl percep pe Dumnezeu , copiii lui Dumnezeu îşi cunosc Tatăl.”V-am scris copilaşilor, fiindcă aţi cunoscut pe Tatăl.”1 ioan 2:13f .
Noiembrie 17th, 2009 at 05:02
Precum cel neincercat de drum , l-a scurt timp de la plecare, da semne de oboseala ,de agitare,manifesta lipsa de rabdare si indelunga rabdare, intreband mereu: ” -mai este mult pana ajungem ??!!”, asa si cel neincercat si incepator pe calea credintei ,din comentariile lui, vei citi ,vei desprinde si vei afla simtamintele ce le-a dobandit pana in acel punct al calatoriei parcursa de el !
Noiembrie 17th, 2009 at 05:29
@sf. Paraschiv, com.10
Dragul meu, permite-mi să te contrazic în afirmaţiile care le faci despre creştinii penticostali de la ţară. Mama a fost penticostală şi a trăit la ţară,şi afirmaţiile tale întinează memoria ei.De copil am putut să observ modul ei de viaţă, am putut să observ felul în care citea scriptura, să aud rugăciunile ei fierbinţi,să aud cântările ei care mişca inima, să văd lupta ei, tata fiind ortodox, nepermiţându-i să meargă la adunare numai când dorea el.Merge pe jos distanţe mari până la adunare , acesta fiind în altă localitate.Am putut să văd dragoste ei pentru Dumnezeu, pentru copii, răbdare ei, perseverenţa ei, sacrificiile ei, de multe ori fiind urmăriţi de autorităţi şi ameninţaţi, pentru că se strângeau într-un loc sau altul la rugăciune, multele zile de post ale ei. Creştinii autentici, fie că au trăit la ţară fie că au trăit la oraş au avut o relaţie reală cu Dumnezeu care nu se mărginea la practicile descrise aici. Articol autorului este o descriere tendenţioasă, a acelor timpuri în care creştinii au avut de înfruntat mult mai mute greutăţi ca în ziua de astăzi şi o muşamalizare ruşinoasă a gravelor probleme din adunările zilelor noastre, pe timp de libertate .
Noiembrie 17th, 2009 at 08:57
Dear Sergiu,
Tu trebuie sa fii tare frustrat. Darius nu e ITP-ist. ”Dragul meu”, daca tu traiesti din amintirile bunicii… nu mai spune numica despre cunoasterea lui Dumnezeu. Bunica ta asa facea si poate facea bine. Tu cum faci?! Darius a scris din punctul lui de vedere nu din cel al bunicii. Imi pare rau pentru tine. Ai gurita mare si scrii comentarii ofensatoare destul de lungi. Crezi ca asta schimba situatia cumva? E important ce faci tu ca sa schimbi situatia. Pietre sunt destule, esti unul dintre aruncatori?
Noiembrie 17th, 2009 at 10:50
@ Valentin,
Nici nu am afirmat acest lucru, şi dacă citeai cu atenţie puteai să observi şi tu. Nu sunt nici frustrat deoarece nu trăiesc din predicarea Cuvântului, şi nici din amintirile bunicii.Ci având fiecare dreptarul, putem să observăm dacă se deviază de aici.A-ţi exprima opiniile nu însemnă a arunca cu piatra, decât pentru un nomoenclaturist pcr .De ce ocoleşti conţinutul cel scrise de mine?Sau şi tu doar îl percepi pe Dumnezeu?
Noiembrie 17th, 2009 at 13:27
Sergiu,
Se pare ca in discutiile de fata ”dreptarul” ii apartine lui Sergiu. De ce nu te tunzi chel??? ca asa era pocainta pe vremea bunicii tale. Lasa ce a fost atunci. Tu acuma traiesti nu atunci. Eu nu am zis ca ai aruncat cu piatra. Am intrebat doar…
Daca te uiti in dex ai sa gasesti urmatoarea definitie:
PERCÉPE, percép, vb. III. Tranz. 1. A sesiza ceva cu ajutorul simţurilor şi al gândirii, prin reflectare nemijlocită; p. ext. a înţelege, a pricepe.
Poate ar trebui sa te straduiesti si tu sa il percepi pe Dumnezeu.
PS: Sa stii ca nici eu nu sunt ITP-ist (nu ca asta ar fi o boala), dar asta e parerea mea.Trebuie sa te straduiesti sa Il percepi pe Dumnezeu…
Noiembrie 17th, 2009 at 18:01
articolul acesta are niste adevaruri revelatoare pentru unii comentatori (sau asa ar trebui sa fie)! felicitari autorului!
sunt un fost itp-ist. categoria asta de oameni nu incearca sa-L “perceapa” pe Dumnezeu doar cu ajutorul mintii (intelectului). nu stiu de unde ideea asta la unii comentatori! autorul doreste mai degraba un echilibru in relatia noastra cu Dumnezeu si se adreseaza in principiu celor care isi bazeaza relatia cu divinitatea pe raspunsurile pe care aceasta le da intr-un mod supranatural.
situatia descrisa (”Odată cu dispariţia experienţelor, genul acesta de credincioşi devin reci, apatici şi fără viaţă pentru că în lipsa experienţelor mintea lor a rămas goală şi nu au prea multă cunoaştere despre cine este Dumnezeu.”) e foarte des intalnita in bisericile noastre (in general, penticostale), chiar o vad in mediul in care ma misc. de asta e nevoie de o intoarcere la Cuvant, la discipline spirituale, la o intoarcere si o incredere spre Dumnezeu care uneori nu raspunde prin metodele amintite in articol.
da sergiu, eu sunt un fost itp-ist si nu is doar cu cartile, cu rationalul (intelectul)!! ce ai cu acesti oameni?
Noiembrie 17th, 2009 at 21:51
O minte trează (trezvia)..,vede păcatul..,dar ceeace anulează efectele păcatului este “rugăciunea…”
Ce este trezvia..? şi ce este rugăciunea..?, şi cum le dobândim…?,putem discuta…,-
Cunoaşterea, este vedere spirituală (duhovnicească),ori nu putem înlocui aceasta cu ..”raţionamentul scolastic teologic, întrucât riscăm să devenim nişte “ucigaşi ai slovei,dar duhul dă viaţă,- precum ne spune apostolul Pavel..,ori teologia nu ne scapă de păcat…,
Asta o face trezvia şi rugăciunea…,prin Duhul.
Noiembrie 17th, 2009 at 23:02
La adevarati penticostali supranaturalul este o manifestie continua.
Noiembrie 18th, 2009 at 02:35
@Valentin, com.22
Este diferenţă mare între percepţie şi cunoaştere.
Orice cuvânt poate avea mai multe sensuri, depinzând de contextul în care e folosit.Putem lua un exemplu cunoscut pentru exemplificare.Se vorbeşte de gradul de percepere a corupţiei.În acest caz un institut alege după anumite criterii un grup de oameni cărora le pune anumite întrebări în legătură cu acest subiect.Deci gradul de percepţie a corupţiei se obţine prin însumarea percepţiilor despre corupţie pe care le are fiecare persoană din grupul selectat.Ori cei selectaţi nu au intreprins nici un studiu în acest sens ci doar au o părere despre corupţie pe care şi-a format-o prin situaţiile prin care a trecut şi pe care le-a cunoscut din mass media sau din alte surse întâmplător.Pe când cunoaştere implică o căutare şi o cercetare sistematică , iar cunoaşterea unei persoane presupune şi o interacţiune , o relaţie cu acea persoană.În exemplul de mai sus pentru cunoaşterea gradului de corupţie s-a intreprins o cercetare sistematică asupra percepţiei corupţie la un grup selectat de persoane.Mesagerul Paul vorbeşte despre o cunoaştere a lui Dumnezeu,în felul lumii, pe care o au oamenii nenăscuţi din nou,şi pe care o aveam şi noi când trăiam în omul cel vechi,şi despre o cunoaştere a lui Dumnezeu pe care o are un copil a lui Dumnezeu, omul cel nou, omul în Salvatorul, omul în care, omul cel vechi a murit când am acceptat moartea Salvatorului în locul nostru.”Căci dragoste Unsului lui Dumnezeu, ne strânge: fiindcă socotim că dacă Unul a murit pentru toţi, toţi deci au murit.Şi el a murit pentru toţi, pentru ca cei ce trăiesc, să nu mai trăiască pentru ei înşişi, ci pentru Cel ce a murit şi a înviat pentru ei.Aşa că, de acum încolo, NU MAI CUNOAŞTEM PE NIMENI ÎN FELUL LUMII; şi chiar dacă am cunoscut pe Unsul , în felul lumii, totuşi acum nu-l mai cunoaştem în felul acesta.CĂCI DACĂ ESTE CINEVA ÎN UNSUL ESTE O FĂPTURĂ NOUĂ,cele vechi s-au dus: iată că toate lucrurile s-au făcut noi.” 2 corinteni 14-17
”Şi viaţa eternă este acesta: SĂ TE CUNOASCĂ pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Salvatorul uns, pe care l-ai trimis Tu.” ioan 17:3
Deci vezi că viaţa eternă constă în cunoaşterea lui Dumnezeu şi a Fiului Său, şi nu în perceperea lui Dumnezeu şi a Fiului Său.
Noiembrie 18th, 2009 at 13:49
mircea
si la DOMNUL ISUS a venit (.)tot cu supranaturalul .
porunceste sa se faca pietrele paini….
aruncate jos…
Noiembrie 18th, 2009 at 14:17
@carmen
Unii dintre cei cu care vorbesti au experienta supranaturalului trait in ei insisi. Astora nu poti sa le dai replici!
Noiembrie 18th, 2009 at 14:31
eu nu vreau sa dau replici Doamne fereste ,eu vreau suport biblic si atat.
Noiembrie 18th, 2009 at 14:32
insasi definitia credintei este un supranatural ..
Noiembrie 18th, 2009 at 14:40
nu accept afirmatiile false cu privire la Duhul SFANT.
nu este o editie speciala de lux a penticostalilor
ea este o parte din planul total a lui DUMNEZEU pentru poporul LUI ,cu privire la DUHUL SFANT ,nimic nu este bizar, sau straniu sau misterios.
Noiembrie 18th, 2009 at 14:41
nu a facut DUMNEZEU nici o favoare penticostalilor.
Noiembrie 18th, 2009 at 14:42
asta ma supara tare si te rog sa ma scuzi.
Noiembrie 18th, 2009 at 14:48
iar apropo de experienta si eu am una de a discerne duhurile.
Noiembrie 18th, 2009 at 14:57
…un articol extraordinar. Observ, desi am invatat sa ignor astfel de personaje…ca multi sunt incapabili sa comenteze un articol fara a ataca persoana care l-a scris. Darius…nu conteaza, e adevarat ce ai scris. Si apropo…mai Sergiu nu mai scrie asa commenturi lungi ca nu ti le citeste nimeni. Nici acuma nu-ti dai seama?
Noiembrie 18th, 2009 at 15:13
@carmen
uita de penticostali. daca tot vrei suport biblic, cand te-ai rugat ultima data ca apostolii mentionati in cartea Fapte?
spre fericirea mea, tot mai multi baptisti si crestini dupa Evanghelie din Romania, oameni sinceri si cautatori de Dumnezeu, experimenteaza rugaciunea si darurile sfintilor apostoli!!
Noiembrie 18th, 2009 at 15:31
nu pot uita , ma doare inima pentru multi dintre ei .
dar ma rog si stiu ca DOMNUL v-a avea mila de ei .
Noiembrie 18th, 2009 at 15:42
@carmen
Marcu 16:17 Iată semnele care vor însoţi pe cei ce vor crede: în Numele Meu vor scoate draci; vor vorbi în limbi noi;
Marcu 16:18 vor lua în mână şerpi; dacă vor bea ceva de moarte, nu-i va vătăma; îşi vor pune mâinile peste bolnavi, şi bolnavii se vor însănătoşa.”
De-alungul vremilor si chiar in actualitate exista unele din aceste semne care insotesc pe credinciosi. De ce le-am anula noi prin necredinta?
Atentie cu postarea #34, sa nu intri sub incidenta unui pacat de neiertat!
Nu a facut Dumnezeu nici o favoare penticostalilor, poti si tu sa intri sub fagaduintele facute de Domnul Isus, poti si tu cere paine fara teama ca primesti piatra, Duh Sfant fara sa-te temi ca o sa primesti alt duh. Daca nu crezi insa, nici o sansa!
Noiembrie 18th, 2009 at 18:12
@ics
“Marcu 16:17 Iată semnele care vor însoţi pe cei ce vor crede: în Numele Meu vor scoate draci; vor vorbi în limbi noi;
Marcu 16:18 vor lua în mână şerpi; dacă vor bea ceva de moarte, nu-i va vătăma; îşi vor pune mâinile peste bolnavi, şi bolnavii se vor însănătoşa.”
Dar nu uita REVERSUL
… nu am facut noi minuni in numele Tau….? si replica: Plecati de la mine ca nu va cunosc” de draci care se prefac in ingeri de lumina ai auzit?
“Atentie cu postarea #34, sa nu intri sub incidenta unui pacat de neiertat!”… pacat de neiertat??
asta a spus tot despre tine, despre lipsa de cunoastere si stupiditate. Te rog, spre binele tau inainte sa faci astfel de afirmatii catastrofale incearca sa ceri ajutor altora in interpretarea bublica. E drept ca asta implica onestitate si sinceritate…
Noiembrie 18th, 2009 at 21:13
ics
foarte adevarat ceea ce spui, pacat ca multi din cei care sunt insotiti de aceste semne si minuni , nu-si pot demonstra sursa deoarece viata lor lasa de dorit, deci tu -mi vorbesti de semne iar eu vreau roade.
Noiembrie 18th, 2009 at 22:29
@carmen
Am si eu rezervele mele in acceptarea a tot ce se pretinde a fi dar al Duhului Sfant. Departe de mine insa respingerea a ceea ce sta scris in Biblie referitor la lucrarea Duhului Sfant. Dumnezeu a dat vedenii unei magarite. Balaam a facut una din cele mai frumoase profetii ale Bibliei desi a avut o viata duplicitara. Darurile Duhului Sfant trebuie sa existe in Biserica lui Dumnezeu, fie ca ne place fie ca nu. Darurile sunt
date spre folosul bisericii si le da Duhul Sfant dupa cum doreste El. 1 Corinteni 12:11.
Noiembrie 18th, 2009 at 23:22
hop si eu. cand terminati dati-mi de stire. sunteti penibili, va rog, nu tineti Bibliile deschise doar la versetele care va scot in evidenta falsa voastra sfintenie. oameni buni, incercati sa deschideti ochii, veti constata ca nu sunteti centrul intelepciunii, ca “trupul” are madulare si ca ele sunt in conlucrare nu in suprimare. in frustrarea voastra nu faceti decat sa starniti astfel de reactii, incetati, sa rog, sau inchiriati un stadion pentru a da cu bolovani.
Ca sa va temperati va dau cateva versete pentru meditatie sau studiu individual (Galateni 5:19-26).
Si va rog, daca nu aveti nimic de spus, taceti, imi irosesc timpul frunzarind pareri si insulte ale unor antrenati la spart capetele.
incercati cand cititi un articol, sa-l intelegeti, daca nu puteti, treceti mai departe, nu toti au primit 10 talanti, unii au primit doar 3, asa ca nu fiti suparati, acceptati faptul ca inca se cunoaste in parte.
eu am inteles esenta acestui articol si il apreciez.
Noiembrie 18th, 2009 at 23:55
cata discordie…ma mir!
Noiembrie 19th, 2009 at 00:58
@rubens, com.23
Nu am nimic cu itp-işti care cursurile pentru a se edifica, şi pentru a putea avea un schimb de opinii cu alţi credincioşi. Îi acuz pe cei care merg la ele pentru a se îndoctrina, cu scopul de a face o carieră în religie.Eu am urmat cursurile unui institut interconfesional, dar nu am mers nici să mă îndoctrinez, adiă să iau de bun tot ce spun oamenii care predau cursurile, fără a le confrunta cu scriptura, şi cu încredinţare care se naşte în urma citirii şi reflecţiei pasajelor biblice; şi nu m-am dus cu intenţia de a face carieră.Îi acuz că au generat un statut anacronic, că au ridicat autoritatea statutului, peste autoritatea Cuvântului lui Dumnezeu, că au inventat funcţia de pastor pe care nu o întâlnim în scriptură, că au ridicat acestă funcţie pe prima poziţie într-o adunare locală, acuz putere despotică a pastorului, că acesta este şeful tuturor lucrătorilor într-o adunare, pe când Salvatorul nu a ridicat pe nici unul din discipolii săi la rangul de şef peste ceilalţi discipoli. Iată câteva dintre ereziile promovate şi introduse în adunări cu sprijinul acestui fel de itp-şiti şi a dascălilor lor.
Noiembrie 19th, 2009 at 01:32
răzvan com.35
După cum am observat eu le mai citeşte câte unul.
Te întreb la rându-mi: nu cumva a făcut Dumnezeu Biblia prea groasă?
Vezi, că totuşi, se mai găsesc şi unii care să o citească.
Noiembrie 19th, 2009 at 02:26
bun articol!
Noiembrie 19th, 2009 at 08:43
Sergiu,fiecare scoate din visteria lui, ce are…
Foarte buna replica…Aici nu suntem la chat…
Este o vorba ”Daca taceai filosof,ramineai..”
Ce este un comentariu ?. Ce ar trebui sa cuprinda, un comentariu?.
Cine citeste sa inteleaga…ce inseamna”adauga comentariu”.
Noiembrie 19th, 2009 at 15:25
ics
ce este adevarul?
ce inseamna sa te rogi cu aceea care se roaga in DUH si ADEVAR?
Noiembrie 19th, 2009 at 15:32
intelectul omenesc nu poate cuprinde duhul , dar adevarul?
Noiembrie 19th, 2009 at 15:41
este adevarul un dar al cunoasterii care vine din cer?
Noiembrie 19th, 2009 at 16:50
Mi-a luat ceva timp până să mă decid dacă să apar şi eu pe la comment-uri dar… chiar aş vrea să menţionez şi eu ceva.
Spre dezamăgirea unora nu voi răspunde comentarilor răutăcioase pentru că nu vreau să mă bălăcesc în animozitatea creată.
A avea o opinie diferită nu înseamnă că e şi preeminentă sau cea corectă. Şi chiar dacă e corectă, simplul bunul simţ te călăuzeşte cum să o spui fără a fi mitocan. Asta spune multe despre caracter, minte fără a lua în calcul “evlavia”.
Chiar aşa instigator nu am crezut că va fi articolul. Ce vă îndemn, dacă tot sunteţi penibili prin gâlceava creată, măcar nu o virtualizaţi, unii dintre voi.
Fiţi pertinenţi şi dacă tot aveţi ceva de adăugat sau comentat, faceţi-o cu referire doar la articol; nu mai “predicaţi” şi nu vă mai jigniţi. Poate ne citesc şi “necreştinii”.
Cu respect, Darius C.
Noiembrie 19th, 2009 at 17:10
@carmen
Ce este adevarul? O suma infinita de adevaruri partiale.
Ce-i rugaciunea in Duh si Adevar? O legatura transcendentala cu Divinitatea prin care poti percepe Adevarul necontaminat, direct de la Sursa.
Adevarul Absolut insa, nu poate fi descoperit prin cunoasterea umana, care este partiala (cunoastem in parte). In lumea noastra totul este relativ, partial si greu de impacat.
Adevarul trebuie revelat si nici atunci nu va fi perceput in dimensiunile lui reale.
Noiembrie 19th, 2009 at 17:45
@ics, post 50. Poate stiti acea lege a lui Murphy: In stiinta nu se inlocuieste o teorie gresita cu una corecta, ci cu una mai subtil gresita. Cred ca tocmai asta le lipseste crestinoizilor superficiali, aceptarea ca pot gresi si rationa gresit. Inclusiv in folosirea textului bibilic.
Noiembrie 19th, 2009 at 21:08
@CelCeCiteste
Murphy al nostru e un tolerant notoriu ce nu-si prea are loc in teologie, ci numai in stiinta. Religiozitatea e mai mult intoleranta decat permisiva, ajungand pana la starea patologica a intolerantei. Biblia ne indruma la mila spre aproapele nostru si la judecata spre noi. Se pare ca in acest aspect multora ne place sa facem rocada precum intr-o partida de sah, mila cu gramada in zona noastra si judecati aspre in exterior.
Noiembrie 19th, 2009 at 21:39
carmen 47
..,ce este adevărul ?(citat din com.47)
Întrebare eretică…,
Adevărul nu este un ce “!
Adevărul este un cine..!
_
Adevărul”,este dragostea care nu ne poate refuza nimic…,-Iiertare…,
Noiembrie 20th, 2009 at 01:15
Ferindu-te de erezii ve-i repeta doar ce spune Isus ; Eu ,cale adevar si viata. Sau vrei intotdeauna altceva.
Noiembrie 20th, 2009 at 20:42
Libertatea este mult mai putin apreciata de cei ce s-au nascut in ea ,in comparatie cu cei ce s-au nascut in lipsa ei .Bucuria libertatii poate fi evaluata mult mai corect de o persoana care a fost privat de ea, o parte considerabila a vietii lui.La fel, daca niciodata tu nu te-ai lepadat de cel care ti-a oferit dragostea lui, si apoi ,dupa ce ti-a cantat cocosul ,te-ai desteptat, ai tresarit, ai inceput sa te caesti amarnic, tu nu vei putea niciodata sa intelegi si sa simti fiorul iertarii si al impacarii !. Vorbesti si incerci sa spui si sa descrii si altora astfel de sentimente, dar…pentru ca nu le-ai trait si nu le-ai experimentat, pentru tine, ele raman doar ca informatie intelectuala !. Este greu sa te transpui ,sa crezi pe cel flamand iar stomacul tau nu s-a golit niciodata, sa simti cu cel ce geme in singuratate iar tu nu ai fost abandonat niciodata, sa intelegi durerea si suferinta iar tu ai trait totdeauna sub un acoperis cald si confortabil. Pana la examenul de maturitate pe calea credintei,trebue sa iei si sa studiezi o multime de cursuri. Si chiar daca le-ai insusit deosebit de bine teoretic, fara practica,ai sanse sa nu treci examenul .Cand ai avut harul sa te nasti din parinti credinciosi, de la care ai primit sfaturile ,indemnurile si aducatia crestina, da, inteleg, teoretic esti cunoscator dar sansele tale sa fi un bun pedagog ,sant limitate !
Noiembrie 20th, 2009 at 22:18
carmen : 30
Noiembrie 18th, 2009 at 2:32 pm
insasi definitia credintei este un supranatural ..(citat din com.30)
“Credinţa este a petrece cu Dumnezeu în smerenie şi a face milostenie…,-
Noiembrie 20th, 2009 at 22:28
Carmen 48
ce inseamna sa te rogi cu aceea care se roaga in DUH si ADEVAR? (citat din com .48)
_
1.cine este Duhul..?
2.cine este Adevărul..?
3.ce este Rugăciunea…?
Rugăciunea este însoţire cu Dumnezeu..,iar după lucrare “susţinătoare a lumii…”,
Când nu vor mai exista “rugători..,lumea va dispărea…,
Rugăciunea ţine lumea…,”
Noiembrie 20th, 2009 at 22:35
Rugăciunea este primul pas în “cunoaştere…”
Să începem cu “Doamne Iisuse…”,să ne obişnum aşa…!,să o ţinem tot aşa…!
Şi cînd am ajuns la capăt să o luăm de la început…,
Doamne Iisuse…,Doamne Iisuse..,Doamne Iisuse…,-
Şi asta fără vorbe ..,fără cuvinte…,-
Noiembrie 20th, 2009 at 22:38
Se va întâmpla un singur lucru..,încet..,dar “sigur…!”,acest nume a lui Iisus va arde toată mizeria noastră lăuntrică.
Noiembrie 20th, 2009 at 23:47
Credinta e substantierea lucrurilor viitoare . Ep .c. e.
Noiembrie 21st, 2009 at 00:53
@Marinel
Dar daca am proceda precum spune psalmistul: Psalmii 119:11 “Strâng Cuvântul Tău în inima mea, ca să nu păcătuiesc împotriva Ta!”
Solutia gasita de tine seamana mai mult cu o spalare a creierului si nu stiu daca are vreun precedent in Biblie!
Noiembrie 21st, 2009 at 09:39
mircea
sa inteleg , ca ai gasit tot ce cautai , esti un crestin multumit?
Noiembrie 21st, 2009 at 09:41
Ţilea Marinel
Il onoreaza cretinismul pe DUMNEZEU?
Noiembrie 21st, 2009 at 20:45
ics 63
Dumneata vorbeşti de “Cuvântul inspirat…”(Ps.119.11),strâns în inima…,
Nici măcar de Cuvântul “revelat…”
În timp ce eu vorbesc de “Logosul întrupat unul din Sf Treime..”
Ori invocarea numelui Iisus Dumnezeu…,întîi de toate e o “putere superioară…!,cuvîntului inspirat (scriptura de care vorbeşti)
Invocarea numelui Doamne Iisuse..,este o experienţă a prezenţei lui Iisus Dumnezeu ca “persoană…divină”
Spre deosebire de cuvântul inspirat care poate rămâne în inimă la nivel de “idee despre Dumnezeu…”
Ori în rugăciune noi trecem de la ideea despre Dumnezeu..,la experienţa prezenţei lui Dumnezeu în mod real…,
Noiembrie 21st, 2009 at 20:54
ics 63
Solutia gasita de tine seamana mai mult cu o spalare a creierului si nu stiu daca are vreun precedent in Biblie!(citat din com 63)
Afirmaţia este cel puţin “nepotrivită….”
…,spălare a creierului…,-
Ideea era rugăciunea într-un singur gând…,
Iertare despre rugăciune nu-mi place să vorbesc..,şi nici nu mă pricep să explic..,acestea prin raţionamente teologice scolastice..,
Nu sunt teolog..,
Dar…,Solomon spune : Adormisem dar inima î-mi veghea…
2.Pavel ne spune să ne rugăm neâncetat…,
3.Duhul se roagă pt. noi că nu ştim să ne rugăm..,mai mult suspină pt. aceasta..,şi o face neâncetat..,-
Noiembrie 21st, 2009 at 21:01
Rugăciunea cu mintea (spălarea creierului cum spui dumneata),adică rugăciunea într-un singur gând este treapta a 4 a rugăciunii.
Coborârea rugăciunii din minte în inimă (ps. 119.11) precum spui este treapta a 5-a a rugăciunii…
Rugăciunea în treapta a 6 a este prezenţa “arhiconilor..”(draci teologi care vin să ne descopere înţelesuri din scripturi…,)
Deja am spus prea mult..,
Noiembrie 21st, 2009 at 21:09
OARE ASA SA FIE Carmen, cu…credinta?
Noiembrie 21st, 2009 at 21:39
ce bine ar fi daca ai primi o diploma “credincios”, dupa cativa ani de studiu,dar din pacate nu-i asa, cu cat vrei mai mult si te adancesti parca totul e mai greu chiar periculos, se pare ca-mi va lua toata viata scoala asta ,
Noiembrie 21st, 2009 at 23:35
Mulţumesc..,pt. că a-ţi şters comentariul meu…,
Treapta 4-6 a Rugăciunii chiar nu trebuie cunoscută de toată lumea…,
Domnul Iisus să vă binecuvinteze…,
Noiembrie 24th, 2009 at 01:56
@64
Nu cred ca am gasit tot ce am cautat . Am gasit insa tot ce am vrut ,visat cand aveam 20 ani . Mai concis am gasit realizare in toate dimensiunile. Mai mult ;Nu am pierdut o singura batalie . Am intotdeuna in minte imaginea omului care a spus “Cu Dumnezeu sar peste zid ” .
Noiembrie 24th, 2009 at 06:24
Dumnezeu prin Iisus Hristos dela inceputul Istoriei a spus
la timpul prezent: “Eu Sint”,si va continua sa fie in mijlocul
poporului Sau, continuu.
Noiembrie 25th, 2009 at 16:33
@Galis, post 73. Din nou va plasati cu indiferenta fata de credintele altora. Indiferenta sau impotenta?
Noiembrie 25th, 2009 at 16:58
CelCeCiteste.Post74. Dumnezeu prin Iisus Hristos, are un singur
“popor”in lumea aceasta, dela inceputul Istoriei pina la sfirsitul ei: “Poporul credincios Lui”, din orice denominatie,
din orice tara, in toate timpurile. Daca Dumnezeu ar fi numai
Dumnezeul penticostalilor sau numai Dumnezeul ortodoxilor, ar fi un Dumnezeu mic, neinsemnat. Dar pamintul cu tot ce este pe el
este al Lui, si a fost creiat cu un scop inalt, de aceia Dumnezeu
are ultimul “Cuvint”, El i-si va duce Planul Sau la indeplinire
in ciuda tuturor impotrivirile. Dumnezeu Ii spune lui Avraam ca
numarul celor ce cred va fi la numar ca stelele de pe Cer.
Noiembrie 25th, 2009 at 17:25
http://en.wikipedia.org/wiki/Tarim_mummies, este doar un exemplu. Raman la parerea ca ignoranta naste monstri. Inclusiv monstri crestini.
Noiembrie 26th, 2009 at 01:08
Un om de stiinta a facut urmatoare afirmatie despre stelele de
pe Cer deasupra noastra: Daca un om ar vrea sa numere stelele de pe cer iar trebui : “doua mii de anii.” Acesta este “Universul” creiat de Dumnezeu.
Noiembrie 26th, 2009 at 13:45
@Galis, and the point is …?
Noiembrie 26th, 2009 at 17:18
CelCeCiteste: Dela inceputul Istoriei Omeniri Dumnezeu care L-a creiat pe om la inzestrat cu intelepiune si pricepere, ca singur
sa se ingrijeasca si sa-si menajeze viata. Sir Henry Maine in
cartea sa: “History of Early Law”, vorbeste de Stiinta Legii
comparative care a crescut pe parcurs, Legea lui Hamurabi, Legea
Mozaica, Legea Romana, cele XII Table, Legea Indiana a lui Manu,
Codul grecesc Gortyna, etc. Constiinta omului este judecatorul
pus de Dumnezeu in fiinta umana. Cu vreo 30 de ani in urma s-a
gasit un trib primitiv in jungla braziliana, care i-si avea legile lor nescrise. Cind civilizatia a patruns acolo, si betia
si prostitutia a inceput sa faca ravagii, conducatorul tribului
a hotarit sinuciderea in masa decit sa continue o asa viata
murdara chiar si in gindirea acelor asa de primitivi oameni,
cari nu putea concepe sa traiasca o asa viata destrabalata. Si
omul modern se complace in cele mai mizerabile vicii.
Noiembrie 29th, 2009 at 15:16
10: Dar pe dta,cine tea , Paraschiv?
Decembrie 6th, 2009 at 17:20
39: E de plans si nefericita alegere a numelui Iuda Iscarioteanul cat si sfarsitul lui inspaimantator! SCHIMBATI-L OMULE DACA VREI SA FII URMASUL LUI IISUS! POTI SA FII SI URMASUL NETREBNIC A VANZATORULUI SI DUHULUI CARE LA STAPANIT! SI NU UITA INTAI VINE SOAPTA,APOI VINE ACCEPTUL,APOI METAMORFOZA SI APOI BLESTEMATELE ROADE!NU LE DORESC!
Decembrie 7th, 2009 at 02:26
“Experienţele sunt consecinţele căutării lui Dumnezeu, nu metode de a-L căuta.” - imi place mult cum ai formulat asta.
Un articol foarte bun si o perspectiva interesanta despre perceperea lui Dumnezeu. Sustin pledoaria ta si Domnul Isus sa te ‘ţîie’ tare.
PS. Domnule Sergiu, am mai zis-o, si o mai zic: “pina si un prost ar trece drept intelept daca ar tacea, si de priceput daca si-ar tinea gura.” Revino cand ai ceva inteligent de spus si nu te mai simti mana dreapta a Tatalui incat sa pui sub semnul intrebarii nasterea din nou a celorlalti.(chiar! asta nu crezi ca ‘doar oamenii ne-nascuti din nou’ o fac??)
Decembrie 10th, 2009 at 01:24
@zene, com. 82
Dorinţa omului de a filosofa îl duce la abstractizări asupra cărora nu are o înţelegere clară, sau le încurcă când le transpune în scris. Este ceea ce s-a întâmplat amicului tău.